Přehled o plánovaném projektu
V Jablonci nad Nisou se plánuje nová výstavba dopravní obslužnosti pro běžecký a biatlonový areál na Kolečku. Tento projekt zahrnuje výstavbu dopravní komunikace od odbočky z ulice Sportovní až k sportovnímu areálu Břízky a napojení na upravované lyžařské trasy v zimě a na dráhu sloužící ke jízdě na kolečkových lyžích, cyklistice a běhání, a také pro obslužnost státního podniku Lesů ČR v létě, tzv. "Klopenku", ve sportovním areálu Kolečko. Současně se plánuje rekonstrukce ulice Sportovní, která povede kolem zahrádkářské kolonie v Břízkách až po vjezd do sportovního areálu Kolečko.
Hlavní důvody pro tuto plánovanou výstavbu jsou následující:
· Bezpečná dostupnost biatlonového a lyžařského areálu
· Navýšení počtu parkovacích ploch v Břízkách na adekvátní úroveň
· Zlepšení plynulé a bezpečné dopravy pro vozidla a pěší
Současná situace, kdy je povolen pouze omezený automobilový přístup do lyžařského areálu ulicí Sportovní, která je z části obousměrná, je nevyhovující. V posledních letech došlo k investicím do sportovní infrastruktury a zájem o běžecké lyžování a biatlon se zvýšil. To znamená, že se v ulici Sportovní pohybuje více osob, cyklistů a automobilů, kteří se v horní části ulice těžko vyhýbají autům, a případná srážka mezi vozidlem a cyklistou či pěší by mohla mít fatální následky. Oba sportovní kluby vychovávají více než 300 dětí a mládežníků, kteří by měli mít bezpečný přístup k areálu nejen v letních měsících. V zimních měsících se v areálu konají závody národního významu a vzhledem k náročnosti sklonu a údržby ulice Sportovní není zajištěn transport materiálu ke sportovištím.
Plánovaná komunikace by měla být bezpečnější a modernější než současná ulice Sportovní. Měla by mít vhodný sklon a šířku pro bezpečnou dopravu vozidel a pěších a být vybavena moderním protiskluzovým povrchem. Regulace vjezdu povolenkami by měla být zachována. Dále by měla splňovat moderní požadavky na výjezd IZS a úpravu pluhováním v zimních měsících, včetně možnosti otočení větších vozidel při vjezdu do areálu. Tyto prvky by měly zajistit bezpečnost a plynulost dopravy v této oblasti. Navíc by měla nová komunikace ulevit stávajícím obyvatelům ulice Sportovní od provozu automobilů a dalších dopravních prostředků.
Detailní popis nové komunikace (a rekonstrukce ulice Sportovní)
Nová komunikace a rekonstrukce ulice Sportovní začíná u odbočky ke sportovnímu areálu k Břízkám, kde bude umístěn malý kruhový objezd pro vykládku a nakládku osob. Dále bude vjezd automobilům povolen pouze s povolenkou či rezidentům.
Pokračuje se stávající silnicí do pravotočivé zatáčky a z ní vede hlavní silnice směrem vlevo ke stávajícímu malému parkovišti. Od parkoviště silnice zahýbá doprava do kopce kolem zahrádkářských kolonií, kde je umístěna značka zákaz zastavení. V polovině kopce je umístěn zpomalovací práh a zde bude silnice zúžena. Pro vyhýbání velkých automobilů bude sloužit cedule s předností vozidel jedoucích zezhora.
Dále bude hlavní silnice pokračovat přímo rovně na stávající účelovou komunikaci či lesní cestu. V nejvyšším sklonu silnice bude opatřena zdrsňovacími pásky. Téměř na konci zástavby bude mírná serpentina nejdříve vlevo a pak vpravo. Za horizontem bude umístěn malý kruhový objezd sloužící k otočení vozidel. Za ním bude vybudováno odstavné parkoviště s asi 18 stáními pro auta.
Ulice Sportovní bude od odstavného parkoviště v Břízkách pod zahrádkářskou kolonií opatřena značkou zákaz vjezdu s povolením pouze pro rezidenty. Stejně tak bude zákaz vjezdu zezhora od horizontu pod “Klopenkou”. Silnice dostane nový asfalt a také zpomalovací pruhy ve směru na Kolečko před nájezdem do prudšího kopce. Nový asfalt dostane i spojovací silnice mezi Sportovní a novou silnicí.
Tento plán zahrnuje novou komunikaci a rekonstrukci ulice Sportovní, která bude sloužit rezidentům a obsluze sportovních areálů. Díky novému kruhovému objezdu, zákazu vjezdu pro vozidla bez povolení, novému asfaltu a zpomalovacím pruhům bude doprava v této oblasti plynulejší a bezpečnější.
Historie a motivace výstavby
V roce 1975 bylo postaveno asfaltové kolečko pro jízdu na kolečkových lyžích v Břízkách, které sloužilo jako aktivita trenéra RD žen v běhu na lyžích v Rudé Hvězdě Zdeňka Cillera. Toto kolečko dalo vzniknout sportovnímu areálu Na Kolečku. Oddíl Rudé Hvězdy sídlil v ubytovně v Břízkách a zde byl kromě žen běžkyň na lyžích zřízen také biatlonový oddíl. Poloha asfaltového kolečka vedla k dalším investicím do sportovních areálů, z nichž byli nejdůležitější výstavba biatlonové střelnice s napojením na kolečkovou dráhu, budova zázemí běžců na lyžích s mazacími buňkami, ubytovací kapacitou, a technických staveb k obsluze areálů. Biatlonová střelnice byla zkolaudována v roce 1987.
Lyžařský a biatlonový areál, dráha pro kolečkové lyže s osvětlením a systémem technického zasněžování mají v současných cenách odhadovanou hodnotu minimálně 300 milionů Kč.
Přepravu zajišťují převážně mikrobusy, které také slouží k vyvážení lyží, zbraní, střeliva, nebo kolečkových lyží a dalšího nezbytného materiálu.
Přeprava materiálu a osob k lyžařskému a biatlonovému areálu Na Kolečku v Jablonci nad Nisou představuje značné logistické výzvy. Problémy s přístupem k areálu se vyskytují zejména v zimním období, kdy je nutné vyjíždět na hranici rizika dopravní nehody nebo střetu s chodci. Často není výjezd k areálu možný vůbec a materiál se musí dopravovat ručně nebo s využitím sněžných vozidel. V případě mimořádných událostí by nedostupnost areálu sanitkou nebo hasičským vozidlem mohla mít fatální důsledky.
Pořádání závodů na celostátní úrovni představuje ještě větší výzvu. Každý den se musí dostat do areálu až 300 lidí a velké množství materiálu. Ten se většinou vozí sněžnými vozidly s vozíkem, ale nebezpečí střetu s lidmi na zledovatělém povrchu je extrémní. Biatlonová exhibice, konaná v březnu, přitahuje až 6 tisíc lidí. Areál je technicky zasněžován, pravidelně upravován a večer osvětlován. Vstup na lyžařské tratě a do areálů je umožněn veřejnosti prakticky bez omezení. V blízkosti města se Jablonec řadí mezi 3 místa v republice s obdobnými možnostmi.
Areály Na Kolečku jsou využívány i dalšími subjekty a jednotlivci. Počet neorganizovaných lyžařů využívajících osvětlené lyžařské stopy je také významný.


